Dit is een gast-blog van Fenia en Felienne. Wil jij ook iets delen met de CoderDojo Community? Dat kan! Stuur dan jouw idee en/of artikel met een leuke foto naar contact@coderdojo.nl. Wij kijken dan graag samen met jou hoe we jouw bericht het beste kunnen communiceren met de community.


Wat we al weten, en waarvoor we jou (ja, jou!!) nog nodig hebben.

Wat laat onderzoek zien over hoe kinderen leren programmeren? Wij zijn Fenia Aivaloglou en Felienne Hermans en hebben daar de afgelopen drie jaar onderzoek naar gedaan. We hebben verschillende experimentele lessen gegeven op basisscholen en middelbare scholen, verschillende lesmethoden uitgeprobeerd, bekeken hoe kinderen leren, en gegevens verzameld over hoe kinderen zelf eigenlijk over programmeren denken.

We hebben ook een online Scratch-cursus voor kinderen gemaakt, die al door meer dan 15.000 Nederlandse kinderen (en een paar ouders en grootouders!) gevolgd is. En we hebben samen met een hoop studenten en collega’s twee weken lang onderzoek gedaan in wetenschapsmuseum NEMO om te meten hoe we het beste kunnen uitleggen wat een variabele is.

Tenslotte hebben we ook nog 250.000 Scratch-programma's geanalyseerd om te kijken welke blokken kinderen nou echt gebruiken.

En wat hebben we geleerd? Nou, dit:

  • Zelfs in Scratch beïnvloedt code van slechte kwaliteit kinderen. Grote scripts zijn moeilijker te begrijpen, en veel onnodige herhaling is moeilijk voor hen om aan te passen.
  • De meeste Scratch-programma's (van de 250K die we hebben geanalyseerd) zijn klein en eenvoudig. Voorwaardelijke lussen, variabelen en aangepaste blokken worden zelden gebruikt.
  • Kinderen begrijpen variabelen gemakkelijk als ze worden uitgelegd als doosjes waarin waarden zijn opgeslagen. Echter gaan ze er vaak denken dat ze meerdere waarden kunnen bevatten.
  • Kinderen ouder dan 12 jaar begrijpen sommige programmeerconcepten makkelijker (zoals blokken over logische operatoren en procedures).
  • Kinderen die later graag programmeur willen worden, zijn vaak de kinderen die thuis al hebben leren programmeren (voor hun eerste les op school) en degenen die gemotiveerd zijn om het te leren.

Wij denken dat meedoen aan een codeclub (zoals CoderDojo) echt zin kan hebben: degenen die programmeerervaring hebben voor aan hun programmeerlessen op school zijn degenen die meer zelfvertrouwen hebben en gemotiveerd zijn om te leren. Maar hoe leren kinderen eigenlijk programmeren bij codeclubs? Dat weten we niet zo precies!
Wat vinden kinderen leuk, waar worstelen ze mee, en wat zijn de beste manieren om hen te helpen?

Kijk, daar kun jij ons dus bij helpen! Want wie weet er nou beter hoe kinderen coderen leren dan hun leraren? We willen begrijpen met welke concepten kinderen worstelen en welke manieren van lesgeven jij het meest succesvol vindt om ze te leren programmeren. We zouden het op prijs stellen als jij jouw inzichten met ons zou delen. Het duurt ongeveer 10 minuten om de enquête in te vullen.

 

IK HELP GRAAG MEE!