Onze 35e editie bij CoderDojo Rotterdam (SF) vond plaats op 29 april 2017 en stond volledig in het teken van App Inventor. Voor diegenen die bekend zijn met Scratch van MIT (en zeg eens eerlijk; wie kent het niet) het lijkt er verdacht veel op. App Inventor is eigenlijk de grote broer van Scratch in de zin dat het ook is ontwikkeld door MIT maar met het wezenlijke verschil dat je er aan het einde van de rit een werkende Android applicatie uit haalt!

Als Champion ben je natuurlijk altijd op zoek naar nieuwe onderwerpen, technieken en uitdagingen om een middag vullend programma op te zetten. Met App Inventor is dat goed gelukt; met het grootste gemak sleep je mooie applicaties in elkaar die, door een QR code te scannen, binnen no-time op je Android toestel draaien! De kracht zit hem hier absoluut in de eenvoud, maar ook aan mogelijkheden geen gebrek - voor iedere sensor in je toestel is wel een specifiek puzzelstukje aanwezig, zo heb je binnen enkele klikken een app die geluid afspeelt op het moment dat je het toestel schudt.

Mocht dat nog niet genoeg zijn, dan kun je met behulp van het uitgebreide plugin-systeem (en een klein beetje Java kennis) de mogelijkheden nog eens flink uitbreiden. Één Ninja wist hier wel heel slim gebruik van te maken; hij had namelijk een Android app ontwikkeld waarmee hij middels een plugin verbinding kon maken met een API die hij zelf in PHP had gebouwd, vervolgens een bepaalde waarde in een SQL database bijwerkte die werd uitgelezen door een Minecraft mod. TL;DR: Hij kan met zijn telefoon besturen welke blokjes hij plaatst binnen Minecraft!

Deze prachtige middag werd voor ons verzorgd door Sjaak Bosman, die in zijn vrije tijd aardig wat uurtjes bezig is met het geven van workshops en anderen enthousiasmeren voor App Inventor. Wil je dat Sjaak ook eens bij jouw Dojo op bezoek komt? Stuur ons een mailtje en we brengen je graag in contact. Wil je er alvast thuis een keertje mee aan de slag? Dat kan, de slides van Sjaak zijn hier te vinden.