Coolest Projects België 2017
- /
- Christian Vermeulen
- /
- Events
Het fenomeen "Coolest Projects" is een prijsuitreiking waarbij Ninja's wordt gevraagd hun projecten te laten zien aan elkaar en de wereld. Coolest Projects vond voor het eerst plaats in 2015 in Dublin, Ierland, waar het nu elk jaar opnieuw gehouden wordt. Dit is een internationaal event waarbij iedereen van de CoderDojo community wereldwijd welkom is. Dit jaar wordt Coolest Projects in Ierland gehouden op 17 juni.
Inmiddels is er al een aantal landen wat zijn eigen Coolest Projects heeft opgezet, vandaag was dat zo in België. In cultureel centrum "De Mol" in Lier werden ruim 50 projecten getoond in diverse categorieen. Van beginners met Scratch tot gevorderden met complete robots, kinderen van 7 jaar tot en met kinderen van 17 jaar, jongens én meisjes, de diversiteit was zeer ruim! Wij zijn er enorm door geinspireerd en kunnen nu niet anders dan ons best doen om dit ook zo snel mogelijk in Nederland op poten te zetten. We delen graag een paar toffe projecten met jullie.
Sigfried Seldeslachts - DojoCasts
Met slechts 16 jaar is Sigfried absoluut een gevorderde ninja. Eigenlijk moeten we mentor zeggen want hij coached inmiddels al 2 jaar bij zijn eigen dojo. Hij heeft een website gemaakt waar kinderen lesfilmpjes kunnen bekijken en daar punten mee kunnen verdienen. Hij heeft niet alleen goed nagedacht over de gamification en interface, maar gebruikt ook zeer moderne en geavanceerde technieken om de site te bouwen. Denk bijvoorbeeld aan het Laravel framework, gecombineerd met Nginx en Varnish aan de backend en dingen als Socket.io, Vue.js en Moment aan de voorkant, om maar een paar buzzwords uit zijn presentatie te noemen. Vandaag heeft hij zelfs te horen gekregen dat hij dit project op kosten van CoderDojo Belgium mag gaan opzetten dus dit zal zeker nog niet het laatste zijn wat we van hem horen!
Brian Vanbever - Arcade Kast
Samen met zijn mede-ninja's heeft Bryan Vanbever een CoderDojo Arcade Kast gemaakt. Ze hebben een vijftal multiplayer games ontwikkeld in Scratch. De kast hebben ze gedoneerd gekregen en zelf helemaal aangepast. Er zit een nieuw scherm in, een Makey Makey en een computer om alles bij elkaar te brengen. Elke speler heeft 3 knoppen om de spellen te besturen en de keuze voor de spellen moet door beide spelers unaniem gekozen worden. Het concept mag dan al bestaan, maar de combinatie van Scratch met Makey Makey om dit te bouwen is vrij uniek en wat ons betreft ook supergaaf uitgevoerd! Het zal dan ook geen verrassing zijn dat dit een van de winnende projecten is deze dag.
Rik Vanderhaeghe - Unity Boerderijspelletje
We kennen allemaal wel de Farm Simulator van Microsoft, daar is op zich niet zo heel veel bijzonders aan. Maar op het moment dat een ninja van 9 jaar dit concept in een paar maandjes tijd in Unity heeft nagebouwd, sta je toch even anders te kijken! We vonden het al superknap dat je in het spel écht hout kon hakken en producten kon verbouwen maar daarmee was het voor Rik nog niet genoeg. Hij heeft er zelfs een "Fluctuerende Marktwerking" ingebouwd zodat je nog moet opletten wanneer je je producten verkoopt voor maximale winst!
Senne De Vocht - Evolutiesimulator
De evolutiesimulator is een project voor de echte die-hard programmeurs. Met Processing heeft Senne een programma gebouwd wat uitrekent wat de meest efficiente instellingen zijn om een raket de lucht in te schieten. Hij begint met 10 random gegenereerde rakketten en vervangt steeds de 5 slechtst presterende met kopiëen van de 5 beste die een nét iets andere instelling hebben. Dit herhaalt zich totdat er een raket uit komt die in 10 seconden zo hoog mogelijk komt. Volgens Senne zijn er gemiddeld 2000 generaties nodig om een goede raket te maken. Dit programma heeft hij in slechts één week gebouwd terwijl hij ook nog naar school moest. Wat ons betreft, petje af Senne!
Containerkraan
Met de Lego Mindstorms zijn we vooral gewend om rijdende robots te zien die lijnen volgen, maar vandaag hebben we een hele andere toepassing gezien, namelijk een containerkraan. Geheel inclusief mobiele app om de kraan aan te sturen! Je geeft een command dat er een container van plaats A naar plaats B moet en de kraan doet de rest van het werk. Hij herkent aan de kleurmarkers naast het spoor waar de rijen zijn en kan zo de containers vinden, ophijsen, verrijden en weer neer laten. De havens van Antwerpen en Rotterdam kunnen hier jaloers op zijn!
Prijsuitreiking
Tot slot kan er natuurlijk geen prijsuitreiking ontbreken. Coolest Projects is niet alleen een event maar ook heuse awards die door de ninja's gewonnen kunnen worden. In 9 categorieen zijn er prijzen weggegeven waarmee CoderDojo hoopt nóg meer kinderen te stimuleren in hun creativiteit, innovatie, ondernemerschap en natuurlijk om vooral hun werk te showcasen! Wij bedanken in Bettina Steylaerts (Community Lead) voor haar uitnodiging en warm welkom in België, hopelijk kunnen we haar snel bij onze Coolest Projects in Nederland uitnodigen!